Beneficios

El deporte del Stacking esta basado en el acondicionamiento físico que puede ser practicado por cualquier niño, o niña sin importar sus características físicas o nivel de habilidad; tanto como para los atletas como para los que no lo son y sin importar el grado escolar, el deporte del Stacking es una gran aportación para la rutina de acodicionamiento fisco de los practicantes del Stacking.

Autoestima

Un comentario que consistentemente recibimos de Padres, Maestros y administradores escolares es la forma en que el Deporte Stacking establece condiciones de igualdad para los niños. Los niños de complexión no atlética pueden competir en un juego de habilidad hombro con hombro contra sus compañeros más atléticos. Esto eleva de manera significativa su autoestima motivándolos a trabajar más arduamente en sus clases de educación física y apasionarse por participar. ¡Es GANAR, GANAR!

Aprovechamiento Escolar

Estas nuevas conexiones fomentan el crecimiento cerebral y a su vez promueven un mayor rendimiento acedémico. Por favor consulte los estudios y artículos citados más adelante para mayor información.
Hoy día, las escuelas, los maestros y los padres de familia se enfocan en el aprovechamiento escolar más que nunca y el Deporte Stacking promueve además del acondicionamiento físico el rendimiento escolar. Los alumnos que lo practican regularmente han mostrado incrementos en sus calificaciones y en sus niveles de concentración. Esto se logra porque los estudiantes utilizan tanto el lado derecho como el izquierdo de su cerebro al practicar el Deporte Stacking estableciendo nuevas conexiones neuronales en sus cerebros.

Conexión cuerpo-cerebro
The following is reprinted with permission from author Jean Blaydes Madigan, a Neurokinesiologist from Murphy, Texas and a leading expert in the body/brain connection to learning.

"What makes us move, makes us think. New learning follows established motor patterns first before it is stored in the cortex. Therefore, if we teach our students to move better, the better thinkers they will become. The brain seeks patterns. Locomotor movements are built on patterns. Information that is arranged in patterns is more easily processed, retained and retrieved.

Cross lateralization/crossing the midline; when one crosses the midline, the brain begins to make new connections and the right and left hemispheres begin to work together. This communication process organizes the brain for better concentration and problem solving. Crossing the midline integrates brain hemispheres to enable the brain to organize itself. When students perform cross lateral activities, blood flow is increased in all parts of the brain, making it more alert and energized for stronger, more cohesive learning. Movements that cross the midline unify the cognitive and motor regions of the brain: the cerebellum, basal ganglia, and corpus callosum while stimulating the production of neurotrophins that increase the number of synaptic connections (Dennison, Hannaford).

Eye-tracking exercises and peripheral vision development help reading. One of the reasons students have trouble with reading is because of the lack of eye fitness. When students watch screens, their eyes lock in constant distant vision and the muscles that control eye movement atrophy. Physical education curriculum provides this avenue for strengthening eye muscles. Tracking exercises, manipulatives, navigation activities and target games exercise the eye muscles, making the eyes fit to read. The brain is attracted to novelty. The brain learns best when more of the senses are involved. Color, sounds, music, smells, manipulatives and navigating space are better remembered. Learning environments filled with enriched sensory input enhances cognition. Brain compatible learning perceived as FUN increases success."